Teacher lecturing students in a classroom setting
12 czerwca 2025

Edukacja dorosłych – metody pracy dostosowane do potrzeb ucznia dorosłego

 

Wprowadzenie

Edukacja dorosłych zajmuje szczególne miejsce w systemie kształcenia. Uczniowie dorośli to osoby, które często łączą naukę z pracą zawodową i życiem rodzinnym, mają własne doświadczenia oraz określone oczekiwania wobec procesu kształcenia. Różnią się więc od młodzieży stylem uczenia się, motywacją oraz podejściem do nauki. Dlatego tak ważne jest stosowanie odpowiednich metod dydaktycznych, które uwzględniają specyfikę uczenia się dorosłych.

Charakterystyka ucznia dorosłego

Dorośli uczniowie cechują się dużą samodzielnością i praktycznym podejściem do edukacji. Zazwyczaj są świadomi swoich potrzeb, mają określone cele – np. zdobycie nowych kwalifikacji, przekwalifikowanie się czy uzupełnienie wykształcenia. Nauka dla dorosłych jest więc często bardziej zadaniowa i ukierunkowana na szybkie zastosowanie zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce.

Metody pracy w edukacji dorosłych

Metoda problemowa

Nauka odbywa się poprzez rozwiązywanie rzeczywistych problemów i analizę sytuacji, które uczniowie mogą spotkać w pracy zawodowej czy w życiu codziennym.

Case study (analiza przypadku)

Analizowanie konkretnych przykładów pozwala na połączenie teorii z praktyką i wypracowanie rozwiązań możliwych do wykorzystania w realnych sytuacjach.

Dyskusja i wymiana doświadczeń

Dorośli posiadają własne doświadczenia życiowe i zawodowe, które mogą stanowić cenne źródło wiedzy dla całej grupy. Nauczyciel pełni tu rolę moderatora, a nie tylko przekaziciela treści.

Metody aktywizujące

Warsztaty, burze mózgów, symulacje czy odgrywanie ról pozwalają angażować uczestników w proces nauczania, a jednocześnie rozwijać kompetencje komunikacyjne i społeczne.

E-learning i blended learning

Dorosłym uczniom szczególnie odpowiadają elastyczne formy kształcenia. Nauka online, połączona z tradycyjnymi spotkaniami, umożliwia pogodzenie nauki z obowiązkami zawodowymi i rodzinnymi.

Projekt edukacyjny

Uczestnicy samodzielnie lub w grupach realizują zadania związane z ich życiem zawodowym czy osobistym. Dzięki temu uczą się planowania, współpracy i odpowiedzialności.

Rola nauczyciela w pracy z dorosłymi

Nauczyciel w edukacji dorosłych pełni rolę mentora, doradcy i przewodnika, a nie tylko wykładowcy. Jego zadaniem jest wspieranie samodzielności uczniów, motywowanie do nauki i tworzenie atmosfery wzajemnego szacunku oraz partnerstwa.

Podsumowanie

Edukacja dorosłych wymaga stosowania metod, które uwzględniają specyfikę dojrzałego ucznia – jego doświadczenie, oczekiwania i ograniczenia czasowe. Odpowiedni dobór metod pozwala nie tylko skutecznie przekazać wiedzę, ale również zwiększa motywację i satysfakcję z procesu uczenia się. Dzięki temu kształcenie dorosłych staje się realnym wsparciem w rozwoju zawodowym i osobistym.

++48 887 777 019

dyrektor (at) noeza. edu. pl

ul. J. Korczaka 8, 32-005 Niepołomice