brown wooden blocks on white surface
14 maja 2025

Dobre praktyki 

 

Oto przykłady metod aktywizujących, które można skutecznie zastosować podczas zajęć praktycznych w technikum w zawodzie technik usług fryzjerskich:

1. Metoda projektu

Uczniowie przygotowują kompletną stylizację fryzury na określoną okazję (np. ślub, bal, sesja zdjęciowa). Projekt obejmuje dobór fryzury do typu urody, przygotowanie materiałów, wykonanie fryzury i prezentację efektów.

2. Symulacje i inscenizacje

Odtwarzanie sytuacji z życia salonu fryzjerskiego – np. przyjęcie klienta, diagnoza włosów, zaproponowanie usługi, realizacja zabiegu i obsługa reklamacji. Pozwala to ćwiczyć zarówno umiejętności techniczne, jak i kompetencje komunikacyjne.

3. Case study (analiza przypadku)

Analiza rzeczywistych lub fikcyjnych sytuacji zawodowych, np. „klientka ma zniszczone włosy po rozjaśnianiu – jakie rozwiązania i zabiegi można zaproponować?”. Uczniowie wspólnie opracowują plan działania i uzasadniają wybór.

4. Praca w parach i grupach

Uczniowie ćwiczą na sobie nawzajem lub na modelach fryzjerskich. W parach jedna osoba wykonuje usługę, a druga pełni rolę klienta, co sprzyja nauce komunikacji i rozwija empatię wobec klienta.

5. Metoda stacji zadaniowych

Sala ćwiczeń podzielona jest na stanowiska, gdzie uczniowie wykonują różne zadania, np. strzyżenie, modelowanie, farbowanie, stylizacja upięcia. Po określonym czasie następuje rotacja stanowisk.

6. Portfolio ucznia

Każdy uczeń dokumentuje wykonane fryzury w formie zdjęć i opisów, tworząc własne portfolio. Taka metoda motywuje do staranności i systematycznego rozwoju umiejętności.

7. Burza mózgów

Wspólne poszukiwanie rozwiązań, np. jaką fryzurę zaproponować klientce o konkretnych cechach włosów, jakie są możliwe warianty stylizacji na dany typ urody.

++48 887 777 019

dyrektor (at) noeza. edu. pl

ul. J. Korczaka 8, 32-005 Niepołomice